LATAR BELAKANG
Jelaskan latar belakang
kemunculan tamadun Rom
|
||
Berkembang di
kawasan Bukit Palantine berhampiran Sungai Tiber, di lembah Latium.
|
|
|
Lembah ini
didiami oleh masyarakat Latin.
|
|
|
Pemerintah Rom
mewujudkan majlis perbandaran di setiap bandar.
|
|
|
Majlis perbandaran telah mewujudkan kemajuan dan keselesaan hidup
penduduk di bandar.
|
|
|
Pelbagai kemudahan disediakan di bandar seperti bekalan air / rumah
ibadat / teate/ rumah mandi awam/
istana.
|
|
|
|
Jelaskan mengenai keistimewaan bandar Pompei
|
||||
|
Merupakan bandar contoh dengan pelbagai kemudahan.
|
|
|
||
|
Mempunyai 50 000 penduduk.
|
|
|
||
|
Terdapat mahkamah, pejabat, dewan, perpustakaan, rumah ibadat, kedai,
pintu gerbang, dan colloseum.
|
|
|
||
|
Terdapat sistem saliran bawah tanah sejauh 165km.
|
|
|
||
|
Kesannya, bekalan air dapat dibekalkan dengan sempurna
|
|
|
||
|
|||||
|
Senaraikan keistimewaan Bandar Pompei
(Bandar
contoh) (50.000 penduduk) (isi bandar) (Saliran bawah tanah)
|
||||
PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN
Jelaskan mengenai sistem
pemerintahan beraja di Rom
|
||
Bermula dengan
sistem beraja.
|
|
|
Rom diperintah
oleh raja berketurunan Etruscan yang bukan berketurunan Latin.
|
|
|
Golongan
bangsawan dikenali sebagai Patrician telah memberontak terhadap pemerintahan
beraja mutlak.
|
|
|
Tahun 509 S.M,
Rom menjadi sebuah Republik
|
|
|
Jelaskan mengenai
sistem pemerintahan Republik di Rom
|
||
Kuasa tertinggi
terletak pada dua orang konsul .
|
|
|
Mereka dilantik
oleh Dewan Senat
|
|
|
Dengan ada dua
konsul, mereka tidak ada yang lebih berkuasa.
|
|
|
Konsul dibantu
oleh Dewan Senat yang diwakili oleh golongan bangsawan.
|
|
|
Tugas Dewan
Senat membincangkan hal-hal pentadbiran negara dan merangka undang-undang.
|
|
|
Sebelum ahli
Dewan Senat dilantik sebagai konsul, beliau ialah ‘proeotor’ iaitu pemerintah
tentera.
|
|
|
Di bawah Dewan
Senat ialah Dewan Perhimpunan yang diwakili oleh semua rakyat Rom.
|
|
|
Segala keputusan Dewan Senat disampaikan kepada Dewan Perhimpunan untuk
diluluskan.
|
|
|
Sistem Republik
ditamatkan apabila Julius Caesar mengisytiharkan diri sebagai diktator.
|
|
|
|
Jelaskan mengenai pemerintahan Julius Caeser di Rom
|
||
|
Terkenal sebagai
ketua tentera yang agung.
|
|
|
|
Menguasai
Macedonia, Yunani, Syam, Mesir, Perancis, Britain, dan beberapa kawasan
Jerman.
|
|
|
|
Membentuk
pentadbiran berpusat iaitu kesan penyatuan wilayah-wilayah kecil yang
ditakluki.
|
|
|
|
Menguasai
angkatan tentera dan Dewan Senat.
|
|
|
|
Menggunakan
gelaran maharaja.
|
|
|
|
Dibunuh pada
tahun 44 S.M. oleh penyokong Jeneral Pompey
|
|
|
|
Jelaskan mengenai pemerintahan pemerintahan Augustus di Rom
|
||
Meneruskan gelaran maharaja.
|
|
|
Membawa keagungan dan keamanan kepada Empayar Rom..
|
|
|
Keamanan kekal selama 200 tahun.
|
|
|
Zaman kegemilangan ini digelar Pax Romana (keamanan Rom).
|
|
|
Dapat membawa keamanan kepada empayar yang terdiri daripada tiga benua
iaitu Asia, Afrika, dan Eropah
|
|
|
PERUNDANGAN
Jelaskan mengenai ciri-ciri undang-undang Rom
|
||
Undang-undang
Rom pertama ialah Hukum Kanun 12.
|
|
|
Dipahat pada kayu .
|
|
|
Diletakkan di tempat awam untuk tatapan. rakyat
|
|
|
Dikenali sebagai papan dua belas.
|
|
|
Lahir pada zaman Republik
|
|
|
Senaraikan usaha Maharaja
Justinian (Maharaja Byzantine) dalam bidang perundangan
|
||
Mengumpul, menyatukan dan membukukan Undang-Undang Rom.
|
|
|
Usaha ini
melahirkan ‘Kod Undang-Undang Rom’.
|
|
|
Dikenali juga
sebagai ‘Undang-Undang Justinian’.
|
|
|
Terdiri daripada
Undang-Undang Sivil, Undang-Undang Rakyat, dan Undang-Undang Natural.
|
|
|
Senaraikan prinsip
Undang-Undang Rom
|
||
Semua manusia
sama di sisi undang-undang.
|
|
|
Seseorang tidak
akan bersalah sehingga dibuktikan kesajahannya.
|
|
|
Keadilan
terhadap setiap individu..
|
|
|
Hukuman adalah
berasaskan bukti yang mencukupi
|
|
|
PENDIDIKAN
Jelaskan ciri-ciri pendidikan dalam tamadun Rom
|
||
Menekankan aplikasi ilmu yang praktikal.
|
|
|
Menekankan semangat setia kepada Rom.
|
|
|
Peringkat awal
banyak mengambil unsur dari Yunani.
|
|
|
Pusat pendidikan
berkembang pesat di bandar-bandar Rom.
|
|
|
Pusat pendidikan telah melahirkan jurutera yang dapat membina sistem
pengairan, bangunan dan jalan raya.
|
|
|
Pusat pendidikan
dapat melahirkan ahli falsafah dan sejarawan.
|
|
|
FALSAFAH
Jelaskan ciri-ciri
Falsafah dalam tamadun Rom
|
||
Tidak mempunyai
ramai ahli falsafah.
|
|
|
Banyak mengambil dari tamadun Yunani.
|
|
|
Falsafah Rom diasaskan daripada falsafah Stoisisme (ahli Falsafah
Yunani).
|
|
|
Falsafah Stoisme mengajar bahawa kebahagiaan hidup manusia bergantung
pada hubungan dengan alam.
|
|
|
Menekankan keadilan, perikemanusiaan, tanggungjawab dan keberaniaan
|
|
|
SAINS DAN TEKNOLOGI
Jelaskan ciri-ciri
Sains dan teknologi dalam
tamadun Rom
|
||
Beothius
merupakan tokoh matematik
|
|
|
Beliau
mengaitkan metamatik dengan muzik, astronomi dan geometri
|
|
|
Terpengaruh
dengan perkembangan sains dan teknologi tamadun Yunani
|
|
|
sangat bagus
ReplyDelete