Latar Belakang
Jelaskan belakang tamadun China
|
||
Terletak di
Lembah Hwang Ho dan meluas ke Selatan China
|
|
|
Dinasti Chin
wujud tahun 221s.m – 206 s.m
|
|
|
Maharaja Shih Huang Ti merupakan pengasas Dinasti
Chin
|
|
|
Nama sebenar
ialah Raja Chen
|
|
|
Beliau berjaya
membentuk empayar yang luas sehingga ke sungai Merah di Vietnam
|
|
|
Beliau berjaya
menyatukan semua jajahan takluknya di bawah pentadbirarn pusat
|
|
|
Pemerintahan
dan Pentadbiran
Jelaskan ciri-ciri pemerintahan
dan pentadbiran tamadun China
|
||
Perluasaan kuasa
telah mengubah pemerintahan Feudal kepada pentadbiran berpusat
|
|
|
Melahirkan zaman
empayar pada zaman Dinasti Chin
|
|
|
Konsep raja
bertukar menjadi maharaja
|
|
|
Membentuk
birokrasi awam yang terdiri daripada pegawai kerajaan
|
|
|
Pegawai kerajaan
terdiri daripada rakyat yang dilantik oleh jawatankuasa dalam Sistem
perkhidmatan awam iaitu Hon Kao Tsu
|
|
|
Perlantikan ini
berasaskan pencapaian dalam peperiksaan awam
|
|
|
Perundangan
|
Jelaskan ciri-ciri perundangan tamadun China
|
||
|
Sistem
perundangan berteraskan dua prinsip utama iaitu hukuman berat dan bercorak
kolektif
|
|
|
|
Teras
undang-undang ini adalah daripada Falsafah Legalisme
|
|
|
|
Undang-undang
ini diperkenalkan oleh ahli falsafah bernama Han Fei Tzu
|
|
|
|
Menurut falsafah
ini , undang-undang tegas dapat mengawal tingkah laku manusia
|
|
|
|
Dalam
melaksanakan undang-undang , belas kasihan tidak harus wujud
|
|
|
|
Penguatkuasaan
undang-undang harus dipelihara dalam apa juga keadaan
|
|
|
|
Raja mesti memiliki kuasa yang utuh
|
|
|
|
Ini bertentangan
dengan undang-undang berteraskan ajaran Confucius
|
|
|
|
Ajaran Confucius
menekankan keperluan raja mempunyai pekerti baik dan menjaga keharmonian
masyarakat
|
|
|
PERLUASAN KUASA
Jelaskan mengenai perluasan
kuasa tamadun China
|
||
Bermula pada
zaman Dinasti Chin
|
|
|
Semasa
pemerintahan Shih Huang Ti
|
|
|
Beliau berjaya
menyatukan seluruh kerajaan kecil di China
|
|
|
Memerintah
secara autakratik
|
|
|
Kuasa bangsawan
dihapuskan dan digantikan dengan gabenor dan panglima tentera
|
|
|
Tembok Besar
China dibina daripada serangan orang gasar ( orang Hun )
|
|
|
Kejatuhan
Dinasti Chin menyebabkan kemunculan Dinasti Han
|
|
|
Mahajara Han Wu
Tin pada zaman Dinasti Han meluaskan kawasan takluknya melalui angkatan
tentera yang kuat
|
|
|
EKONOMI
|
Jelaskan mengenai perkembangan ekonomi tamadun China
|
||
|
Tenggala talah
diperkenalkan untuk membuat batas tanaman
|
|
|
|
Penciptaan kolar
kuda untuk menarik tenggala kayu , kereta kuda dan penyisir tanah
|
|
|
|
Di Barat
penggunaan kolar kuda telah menyebabkan kuda tercekik tetapi di China dapat
menarik beban yang berat dan tidak mencekik kuda
|
|
|
|
Sistem penanaman
bergilir diperkenalkan untuk menjaga kesuburan tanah
|
|
|
|
Kawasan telah
diteres untuk pertanian pada zaman Dinasti Shang
|
|
|
|
Pembinaan
terusan untuk sumber air pertanian
|
|
|
|
Pembinaan
terusan untuk mengawal banjir
|
|
|
|
Perusahaan logam
dan tembikar berkembang sejak zaman Dinasti Han
|
|
|
|
Hasil perusahaan
di dagangkan hingga ke Alam Melayu , India , Timur Tengah dan Barat
|
|
|
|
Hasil dibawa
melalui jalan darat iaitu Jalan Sutera Darat dan kemudiannya melalui jalan
laut
|
|
|
|
Jalan Sutera
Darat bermula dari Rom merentasi kawasan Asia Tengah ke India dan seterusnya
ke China
|
|
|
|
Jalan laut ialah
jaringan jalan yang menghubungkan China dengan India dan negara Barat
|
|
|
|
Muncul persatuan
perdagangan yang melahirkan golongan kelas pertengahan yang besar
|
|
|
|
Perkembangan
ekonomi mencetuskan perkembangan Sistem perhubungan seperti jalan raya ,
jambatan
|
|
|
|
Mewujudkan alat
pengangkutan seperti kereta kuda dan kereta lembu
|
|
|
Pendidikan
|
Senaraikan ciri-ciri pendidikan
tamadun China
|
||
|
Matlamat utama
pendidikan adalah untuk lulus peperiksaan awam kerajaan
|
|
|
|
Terdapat tiga
peringkat pendidikan
|
|
|
|
Pendidikan
rendah tertumpu pada kegiatan mengenal dan menghafal tulisan ideogram dan
sembilan buah buku suci
|
|
|
|
Peringkat
menengah , tumpuan adalah terhadap karangan dan sastera
|
|
|
|
Pendidikan di
China untuk kepentingan pentadbiran
|
|
|
|
Jelaskan mengenai Peperiksaan
Awam tamadun China
|
||
|
Mengandungi tiga
tahap iaitu tahap pertama ( Hsiu Tai ) , tahap kedua ( Chun-Jen ) dan tahap
ketiga ( Chin-Ship )
|
|
|
|
Tahap pertama
setaraf ijazah pertama
|
|
|
|
Tahap kedua
setaraf dengan sarjana
|
|
|
|
Tahap ketiga
setaraf doktor Falsafah
|
|
|
|
Peperiksaan
tahap pertama dijalankan di daerah
|
|
|
|
Peperiksaan
tahap kedua di ibu kota daerah
|
|
|
|
Tahap ketiga di
ibu kota empayar yang bertempat di istana
|
|
|
|
Lulus tahap
pertama berpeluang menjadi pegawai kerajaan
|
|
|
|
Lulus tahap
ketiga layak menjadi pendidik
|
|
|
|
Peperiksaan
tahap pertama diadakan dua kali dalam tempoh tiga tahun
|
|
|
|
Peperiksaan
tahap kedua dan ketiga diadakan tiga tahun sekali
|
|
|
|
Sistem
peperiksaan awam China adalah yang tertua di dunia
|
|
|
|
Peperiksaan ini
dikendalikan dengan ketat
|
|
|
|
Mereka didapati
meniru dikenakan hukuman mati
|
|
|
|
Pemeriksa
dikurung sebelum tiba hari peperiksaan
|
|
|
|
Calon akan
ditempatkan dalam bilik dengan disediakan makanan
|
|
|
|
Calon dikurung
selama tiga hari untuk menulis jawapan
|
|
|
Sistem Sosial
Senaraikan ciri-ciri sistem sosial tamadun China
|
||
Golongan pertama
ialah golongan atasan yang terdiri daripada lapisan pentadbir ( Maharaja ,
pegawai, bangsawan , sida-sida )
|
|
|
Kumpulan kedua
terdiri daripada rakyat bawahan iaitu petani dan artisan
|
|
|
Golongan ketiga
ialah golongan hamba
|
|
|
Individu di
China boleh menukar kelas kepada lebih baik menerusi pendidikan
|
|
|
|
Senaraikan
ciri-ciri Kelas
Masyarakat Mengikut Confucius
|
||
|
Membahagikan
kepada empat kelas utama
|
|
|
|
Golongan teratas
ialah golongan sarjana
|
|
|
|
Golongan kedua
ialah golongan petani
|
|
|
|
Golongan ketiga
ialah golongan tukang
|
|
|
|
Golongan paling
bawah ialah golongan pedagang
|
|
|
Seni Bina
|
Jelaskan seni bina dalam tamadun China
|
||
|
Membina Tembok
Besar China sepanjang 1,500 batu dari Kansu ke Peking
|
|
|
|
Tembok batu
dibina di bandar-bandar lain seperti Anyang , Peking dan Loyang
|
|
|
|
Setiap tembok
terdapat pintu gerbang yang dikelilingi parit besar dan menara
|
|
|
|
Dalam tembok
menempatkan kediaman Maharaja
|
|
|
|
Salah satu
istana raja yang kekal ialah kota larangan
|
|
|
|
Istana ini
mempunyai taman dan dewan
|
|
|
|
Pembinaan kuil ,
pagoda , pintu gerbang dan jambatan
|
|
|
|
Kebanyakan
pagoda dibina berbentuk oktagon atau segi empat sama
|
|
|
Sains dan
Teknologi
|
Jelaskan
kemajuan sains dan teknologi dalam tamadun China
|
||
|
Penciptaan
kertas
|
|
|
|
Konsep
keseimbangan antara dua kuasa iaitu Yang ( kuasa aktif ) dan Yin
( kuasa pasif )
membolehkan seseorang berada dalam keadaan sihat
|
|
|
Assalammuaikum cikgu,kalau boleh saya references dia?..saya nak masukkan dlm assignment saya
ReplyDelete