Latar Belakang
|
Jelaskan latar belakang tamadun
Yunani
|
||
|
Berkembang di Semananjung Greece dan pulau-pulau di
sekitarnya yang di kelilingi oleh laut Aegean dan Laut Mediterranean
|
|
|
|
Bermula dengan pembentukan
petempatan manusia yang dikenali sebagai negara kota atau polis.
|
|
|
|
Negara kota atau polis terbentuk hasil gabungan
beberapa buah kampung dan bandar
|
|
|
|
Setiap negara kota mengandungi
sebuah kota yang di kelilingi oleh kawasan pertanian
|
|
|
|
Di dalam kota terdapat pasar,
kubu, kuil dan istana.
|
|
|
|
Negara kota yang utama ialah Athens, Sparta dan Corinth
|
|
|
|
Setiap negara kota memiliki corak pemerintahan dan
undang-undang tersendiri
|
|
|
|
Masyarakat dalam negara kota
sentiasa bersatu padu
|
|
|
|
Peperangan sering berlaku
antara negara kota tersebut
|
|
|
Sistem Pemerintahan dan Pentadbiran
|
Terangkan sistem
pemerintahan dan pentadbiran di Athens
|
||
|
Sistem beraja
|
|
|
|
Raja dibantu oleh badan yang
dinamakan Konsul.
|
|
|
|
Raja sebagi ketua hakim , ketua
tentera dan ketua agama.
|
|
|
|
Apabila Konsul menjadi kuat
peranan raja merosot
|
|
|
|
Sistem oligarki
|
|
|
|
Sistem pemerintahan oleh beberapa konsul yang
terdiri daripada golongan kaya
|
|
|
|
Sistem
Aristokrasi
|
|
|
|
Di kalangan Konsul , wujud golongan Aristokrat yang memiliki kuasa yang
besar.
|
|
|
|
Merupakan
pemerintahan oleh golongan bangsawan yang kaya.
|
|
|
|
Sistem Tirani
|
|
|
|
Wujud akibat rampasan kuasa
terhadap pemerintahan Aristokrasi.
|
|
|
|
Pemerintahan dipegang oleh diktator yang terdiri
daripada golongan kaya dan tentera.
|
|
|
|
Pemerintahan berkuasa mutlak
|
|
|
|
Sistem Demokrasi
|
|
|
|
Terdiri daripada Dewan
Perhimpunan dan Majlis
|
|
|
|
Warganegara lelaki yang menjadi
ahli Dewan Perhimpunan antara 6 bulan hingga 1 tahun
|
|
|
|
Dewan Perhimpunan bersidang 3
kali dalam sebulan
|
|
|
|
Setiap ahli boleh mengemukakan
cadangan tentang dasar kerajaan
|
|
|
|
Segala keputusan Dewan
Perhimpunan dikendalikan oleh Majlis
|
|
|
|
Ahli Majlis , Majistret dan
Juri dilantik oleh Dewan Perhimpunan
|
|
|
|
Dewan mempunyai kuasa penuh
terhadap Ahli Majlis, Majistret dan Juri.
|
|
|
|
Nyatakan ciri-ciri sistem
pemerintahan tentera di Sparta
|
||
|
Sistem
pertahanan diberi perhatian yang penting.
|
|
|
|
Anak lelaki
diberi latihan dari awal untuk menjadi askar yang baik.
|
|
|
|
Sistem latihan
ini telah menyebabkan Sparta berjaya melahirkan tentera yang handal dan
mempunyai semangat patriotik yang tinggi.
|
|
|
Sistem Perundangan
Nyatakan ciri-ciri perundangan
dalam tamadun Yunani
|
||
Dewan
Perhimpunan berfungsi menggubal undang-undang.
|
|
|
Kepentingan
undang-undang dinyatakan Plato dalam bukunya ‘ Republik ’.
|
|
|
Plato menyatakan negara harus diperintah oleh ahli falsafah kerana mereka
cekap, terbaik dan
berupaya
menggubal undang-undang.
|
|
|
Perluasan Kuasa
|
Jelaskan perluasan kuasa
tamadun Yunani
|
||
|
Yunani dan Mecedonia disatukan semasa pemerintahan Philip II.
|
|
|
|
Diteruskan oleh
anaknya iaitu Alexander the Great.
|
|
|
|
Alexander the
Great telah meluaskan kawasan takluk Yunani
|
|
|
|
Dengan menguasai
Parsi/ Mesir/ Turkistan / Samarkand.
|
|
|
|
Akhirnya seluruh
kawasan Laut medterranean berada di bawah kekuasaannya.
|
|
|
|
Beliau telah
terlibat dalam penyebaran kebudayaan Hellenistik.
|
|
|
|
Kebudayaan Hellenistik merupakan
campuran antara kebudayaan Yunani dan Parsi serta kebudayaan Timur yang lain.
|
|
|
|
Kebudayaan ini tersebar dari kota-kota utama dalam empayar Yunani.
|
|
|
|
Empayar Yunani
berakhir dengan kematian Alexender The Great dan dengan kemunculan Rom
|
|
|
Pendidikan
|
||
Di Athens,
pendidikan bertujuan melahirkan manusia yang seimbang pencapaian dari sudut
rohani dan jasmani.
|
|
|
Di Athens
menganggap manusia cemerlang ialah manusia yang dapat memberi sumbangan
kepada kesejahteraan hidup manusia.
|
|
|
D Athens menekankan pendidikan, sukan, muzik, kesusasteraan, seni
berpidato, membaca, menghafal dan menulis.
|
|
|
Di Sparta matlamat pendidikan adalah untuk melahirkan warganegara tentera
yang sempurna, gagah dan setia kepada negara kotanya..
|
|
|
Pendidikan lebih
menekankan latihan fizikal dan kemahiran menggunakan senjata.
|
|
|
Di Yunani banyak
sekolah falsafah wujud di negara Kota di Athens , Thebes , Elea dan Miletus.
|
|
|
Athens dikenali
sebagai pusat cendekiawan Yunani yang penting semasa pemerintahan Pericles.
|
|
|
Telah melahirkan
sejarawan seperti Thucydides dan Herodotus.
|
|
|
Pemikir dalam
sains dan teknologi seperti Thales, Anaximander, Heraclitus dan Anaxagorus
|
|
|
Peningkatan Ekonomi
Jelaskan aktiviti
ekonomi dalam tamadun Yunani
|
||
Tumpuan utama
kepada perdagangan kecuali Sparta kerana
keadaan muka buminya bergunung-ganang
sesuai untuk pertanian..
|
|
|
Terdapat
peningkatan perdagangan dengan kawasan
luar terutama melalui jalan laut.
|
|
|
Perdagangan pada
mulanya melalui jalan laut di
persisiran pantai
|
|
|
Berhampiran
Mesir / syria / phonecia.
|
|
|
Athens kekurangan tanah untuk pertanian dan menyebabkan menghadapi
kekurangan makanan.
|
|
|
Ini menyebabkan negara kota Yunani terpaksa mendapatkan bahan makanan
dari luar.
|
|
|
Athens juga
menjadi pusat pengumpulan barang keperluan yang datang dari Timur.
|
|
|
Kegiatan perdagangan di negara kota dikenakan cukai dan ini menyebabkan
kenaikan harga barang.
|
|
|
Akibatnya ramai
orang Yunani berpindah ketempat lain
|
|
|
Sains dan Teknologi
Senaraikan sumbangan sains dan
teknologi dalam tamadun Yunani
|
||
Tokoh matematik Yunani, iaitu Thales
|
|
|
Telah mengembangkan ilmu geometri tamadun Mesir Purba.
|
|
|
Hippocrates terkenal sebagai bapa perubatan.
|
|
|
Archimedes ahli matematik dan fizik yang memperkenalkan teori isipadu air
dan graviti.
|
|
|
Ptolemy merupakan ahli astronomi.
|
|
|
Pythagoras ahli matematik memperkenalkan Teorem Pythagoras
|
|
|
Falsafah
Terangkan
sumbangan tokoh-tokoh falsafah tamdun Yunani
|
||
Socrates
|
|
|
Bapa falsafah
Barat.
|
|
|
Pakar dalam
perbincangan melalui kaedah soal jawab.
|
|
|
Berusaha mencari
unsur-unsur dalam kehidupan dan masyarakat bahagia
|
|
|
|
|
|
Plato
|
|
|
Pengikut
Socrates.
|
|
|
Pengasas akademi
falsafah di Athens yang kekal seribu tahun.
|
|
|
Karyanya ialah
Republik
|
|
|
Karya
Republik membincangkan masyarakat
paling baik ialah yang diperintah oleh ilmuan dan ahli falsafah
|
|
|
|
|
|
Aristotle
|
|
|
Merupakan murid kepada plato.
|
|
|
Hasil penerbitan
beliau mengandungi ilmu logik , politik , fizik,sains , astronomi dan
geologi..
|
|
|
Karya utama
beliau ialah politics
|
|
|
Herodotus
|
|
|
Merupakan bapa
sejarah..
|
|
|
Menghasilkan
karya History Of Persian Wars
|
|
|
Thucydides
|
|
|
Dianggap
pengasas sejarah sainstifik..
|
|
|
Karya beliau
ialah History Of Peloponnesian War.
|
|
|
Menggunakan
pendekatan menulis sejarah berasaskan penyelidikan
|
|
|
Seni bina
Jelaskan mengenai Acropolis dalam tamadun Yunani
|
||
Dibina oleh Pericles
|
|
|
Tujuan dibina adalah untuk keagamaan dan sebagai pusat kegiatan.
|
|
|
Pusat
Pertadbiran atau ibu negeri Athens..
|
|
|
Terdapat rumah
berhala , teater , panthenon
|
|
|
Sistem sosial / susun lapis masyarakat
Senaraikan susun lapis masyarakat tamadun
Yunani
|
||
Di
Athens
|
|
|
Warganegara (
Mempunyai hak dalam politik).
|
|
|
Bukan
warganegara .
|
|
|
. Hamba
|
|
|
Di Sparta
|
|
|
Warganegara tulen
|
|
|
Pekerja
|
|
|
artisan dan pedagang
|
|
|
Helot iaitu
petani (golongan Majoriti)
|
|
|
No comments:
Post a Comment