LATAR BELAKANG TAMADUN
|
Jelaskan latar belakang tamadun
India
|
||
|
Kedatangan orang Aryan telah meruntuhkan Tamadun Indus.
|
|
|
|
Kedatangan orang Aryan telah membawa budaya baru kepada masyarakat lembah
Indus
|
|
|
|
Zaman ini dikenali sebagai Zaman
Vedik
|
|
|
|
Zaman Vedik diambil sempena kelahiran kitab-kitab Veda
|
|
|
|
Merupakan permulaan kehidupan beragama dan kelahiran agama Hindu
|
|
|
|
Selepas bertapak
di lembah sungai Indus, mereka beralih ke lembah Ganges
|
|
|
|
Terdapat dua bentuk kerajaan dalam tamadun Indus,
|
|
|
|
Kerajaan Janapada (kerajaan kecil)
dan Mahajanapada (kerajaan besar).
|
|
|
|
Chandragupta Maurya membentuk empayar pertama India
setelah menyatukan seluruh kerajaan kecil di India Utara
|
|
|
SISTEM PEMERINTAHAN DAN
PENTADBIRAN
|
Nyatakan bentuk pentadbiran
peringkat awal tamadun India
|
||
|
Mempunyai dua bentuk kerajaan pada peringkat awal
|
|
|
|
kerajaan kecil dan kerajaan besar
|
|
|
|
Kerajaan kecil bersifat kepuakan dan tidak beraja.
|
|
|
|
Kerajaan besar diketuai oleh raja seperti kerajaan Kashi dan Kasola
|
|
|
|
|
Jelaskan ciri-ciri pemerintahan beraja dalam tamadun
India
|
||
|
Raja mengamalkan kuasa mutlak.
|
|
|
|
Raja dianggap suci dan perlu dihormati.
|
|
|
|
Kedudukan raja diperkukuhkan dengan upacara ritual...
|
|
|
|
Brahmin menjadi penasihat raja.
|
|
|
|
Golongan
ksyatria menjadi pemerintah tertinggi serta merupakan golongan dominan
|
|
|
|
Jelaskan mengenai Empayar Maurya dalam tamadun
India
|
||
|
Chandragupta Maurya membentuk empayar Maurya dengan menyatukan
kerajaan-kerajaan kecil di India.
|
|
|
|
Chandragupta Maurya mengubah status raja kepada maharaja.
|
|
|
|
Empayar Maurya meliputi kawasan Teluk benggala hingga ke Pergunungan
Hindu Kush.
|
|
|
|
Ibu negaranya terletak di Pataliputra.
|
|
|
|
Zaman kegemilangan pada zaman maharaja Asoka.
|
|
|
|
Kegemilangan ini disebabkan Asoka berjaya menamatkan Perang Saudara
selepas kematian ayahnya, Bindusara dan menakluki negeri Kalinga.
|
|
|
|
Selepas Perang Kalinga, Asoka menekankan keamanan dan kemajuan sosial dan
dasar penaklukan melalui penyebaran agama Buddha.
|
|
|
|
Asoka mewujudkan birokrasi pentadbiran dalam pemerintahan
|
|
|
|
Jelaskan mengenai Perang
Kalinga
|
||
|
Berlaku pada masa pemerintahan Asoka.
|
|
|
|
100 000 telah terkorban dan 150 00 cedera.
|
|
|
|
Menyedarkan Asoka tentang penderitaan dan kematian.
|
|
|
|
Menyebabkan Asoka memeluk agama
Buddha dan menyebarkannya dan mengembangkanya
|
|
|
PERUNDANGAN
|
Jelaskan sistem perundangan
dalam tamadun India
|
||
|
|
|
|
|
Perundangan menjadi aspek penting untuk melihat
perjalanan kerajaan dan keberkesanan pentadbiran.
|
|
|
|
Kitab Dharma Sastra dianggap kitab undang-undang Hindu tertua.
|
|
|
|
Kitab ini dipercayai dihasilkan antara abad keenam hingga abad kedua
sebelum masehi.
|
|
|
|
Raja bertanggungjawab memelihara kesucian dan kedaulatan undang-undang.
|
|
|
|
Segala kesalahan yang dilakukan
akan dikenakan tindakan atau denda, bergantung pada keseriusan kesalahan
tersebut.
|
|
|
|
Golongan Brahmin
menjadi golongan dominan dalam bidang undang-undang kerana mahir dalam
hukum-hakam.
.
|
|
|
|
Pada zaman Dinasti Maurya, Undang-undang maharaja disampaikan sebagai
titah dan perintah raja.
|
|
|
|
Segala titah perintah raja diukir pada tiang batu yang didirikan di tepi
jalan.
|
|
|
|
Tujuanya supaya
dapat dibaca oleh rakyat.
|
|
|
|
Tiang itu kini dikenali sebagai Tiang Asoka kerana didirikan pada zaman
Asoka.
|
|
|
|
Beliau sentiasa berpegang pada konsep kesejahteraan rakyat
|
|
|
PERLUASAN KUASA
Jelaskan perluasan kuasa dalam
tmadun India
|
||
Mula berlaku pada masa pemerintahan Chandragupta Maurya.
|
|
|
Kejayaan perluasan kuasa dibantu oleh pasukan tentera terdiri daripada
600 ekor gajah, 1000 tentera berkuda dan 10 000 tentera infantri.
|
|
|
Kawasan dikuasai meliputi seluruh India Utara, Punjab, Empayar Seleucid
di Syria dan Sempadan India Barat.
|
|
|
Bindusara, putera Chandragupta
meluaskan kuasa ke Mysore di Selatan India.
|
|
|
Kaedah peluasan kuasa berubah semasa pemerintahan Asoka.
|
|
|
Asoka menekankan dasar lebih lembut untuk memperluaskan pengaruh Maurya.
|
|
|
Asoka meluaskan kuasa melalui penyebaran agama Buddha.
|
|
|
Ini berlaku akibat kemenangan Asoka ke atas Kalinga dalam Perang Kalinga
|
|
|
KEGIATAN EKONOMI
Jelaskan mengenai
kegiatan ekonomi dalam tamadun
India
|
||
Berkembang pesat sejak abad ketiga.
|
|
|
Melibatkan perdagangan kawasan di dalam wilayah India dan perdagangan dengan luar
negara.
|
|
|
Pusat perdagangan penting ialah Anga, Kalinga dan Karusa.
|
|
|
Pusat-pusat ini menghasilkan gading, senjata, emas, berlian dan mutiara
untuk diperdagangkan.
|
|
|
Kerajaan Maurya menjalankan hubungan perdagangan dengan Macedonia, Sri
Lanka, Asia Tenggara dan Asia Tengah.
|
|
|
Pelabuhan
utamanya menghubungkan India dengan negara luar ialah Broach, Chaul,Kalyan
dan Cambay.
|
|
|
Terdapat
persatuan perdagangan dan perusahaan(stresthin) di setiap bandar.
|
|
|
Persatuan itu termasuklah persatuan tukang kayu, tukang logam dan tukang
kulit.
|
|
|
Matlamat
stresthin adalah untuk mengawal harga, kualiti barang dan gaji pekerja.
|
|
|
Terdapat
undang-undang untuk mengawal stresthin.
|
|
|
Pelaksanaan
undang-undang diawasi oleh raja.
|
|
|
Mata wang
digunakan sebagai medium jual beli.
|
|
|
Semasa Zaman Gupta , bentuk wang emas telah digunakan.
|
|
|
Aktiviti perdagangan sangat
disokong oleh perkembangan dalam sektor perusahaan terutama tekstil, kain
kapas dan sutera
|
|
|
Perusahaan barangan emas, mutiara dan batu permata turut berkembang.
|
|
|
Pelbagai jenis cukai dikenakan
terhadap hasil perdagangan.
|
|
|
Contohnya hasil
pertanian dan buah-buahan.
|
|
|
Cukai ini bertujuan menyara anggota tentera, para pentadbir dan
raja.
|
|
|
Perdagangan maritim antara India dengan Alam Melayu meningkat pada zaman Gupta.
|
|
|
Pedagang India
memperolehi rempah, bedak wangi, gading gajah dari Alam Melayu.
|
|
|
Memperolehi
tembikar, barang kaca dan minyak wangi dari China.
|
|
|
Perdagangan
maritim dengan Rom dan Sri Lanka juga berkembang.
|
|
|
PENDIDIKAN
Jelaskan ciri-ciri pendidikan dalam tamadun India
|
||
Bermula pada Zaman Vedik.
|
|
|
Pendidikan sangat mementingkan keagamaan iaitu agama Hindu.
|
|
|
Pendidikan hanya didominasikan oleh kaum lelaki.
|
|
|
Golongan wanita tidak diberi peluang dalam pendidikan.
|
|
|
Pendidikan memberi perhatian kepada pembelajaran kitab-kitab Veda.
|
|
|
Bahasa Sanskrit menjadi medium pengajaran penting.
|
|
|
Kaedah hafalan merupakan kaedah yang digunakan untuk mendalami
kitab-kitab Veda.
|
|
|
Matlamat pendidikan berteraskan agama Hindu dan Buddha adalah untuk
menyediakan manusia menghadapi hari
selepas mati.
|
|
|
Tumpuan pendidikan ialah agama.
|
|
|
Segala hukum agama harus dipelajari supaya hidup sempurna.
|
|
|
Pendidikan tinggi telah diberikan oleh Kolej Brahman bermula sebelum 100
S.M.
|
|
|
Sebelum itu, pendidikan diberi di istana dan rumah.
|
|
|
Pada abad ke empat lahir universiti agama Buddha iaitu Nalanda.
|
|
|
Untuk mencapai taraf Brahmin, seseorang harus menghafal buku-buku agama
khususnya Veda.
|
|
|
Kitab Veda
mengandungi peraturan ritual, mentera, dan lagu-lagu agama.
|
|
|
Mereka juga
harus mempelajari karya sinstifik dan falsafah.
|
|
|
Pada zaman
seterusnya pendidikan bertujuan untuk menambah ilmu , mengatasi buta huruf serta mendapatkan
jawatan dalam pemerintahan
|
|
|
FALSAFAH
Jelaskan ciri-ciri
Falsafah dalam tamadun
India
|
||
Falsafah India
merupakan falsafah terawal di dunia .
|
|
|
Falsafah ini
wujud dalam dua bentuk pemikiran yang besar. .
|
|
|
Kumpulan yang
bersumberkan kitab Veda dan yang menolak kitab Veda.
|
|
|
Kitab Veda
terdiri daripada Rig Veda, Yajur Veda, Sama Veda dan Atharya Veda.
|
|
|
Mahabharata dan
Bhagavad Gita merupakan sumber falsafah yang terdapat dalam Veda.
|
|
|
Falsafah bukan
aliran Veda bersumberkan ajaran Carvaka, Jainisme dan Buddhisme
|
|
|
SAINS DAN TEKNOLOGI
|
Jelaskan ciri-ciri
Sains dan teknologi dalam
tamadun India
|
||
|
Sains dan teknologi adalah cabang kepada pengetahuan Vedik.
|
|
|
|
Pengetahuan
tentang astronomi terdapat dalam Rig
Veda.
|
|
|
|
Ilmu matematik berkembang pesat pada zaman Gupta.
|
|
|
|
Ahli matematik India mengetahui konsep geometri.
|
|
|
|
Mereka memperkenalkan sistem nombor
|
|
|
|
Angka Brahmin dan angka Kharosti..
|
|
|
|
Ilmu perubatan berkembang kerana kecenderungan masyarakat dalam fisiologi kerana kaitannya
dengan yoga
|
|
|
SENI BINA
Jelaskan ciri-ciri
seni bina dalam tamadun India
|
||
Stupa Besar di Sanchi bertujuan keagamaan.
|
|
|
Great Bath merupakan tempat mandi untuk tujuan penyucian diri.
|
|
|
Kompleks kuil di Gua Ajanta mengandungi 28 kuil-gua.
|
|
|
Terdapat menara pelbagai bentuk seperti kon, kubah dan pagoda
|
|
|
KESUSASTERAAN
Jelaskan ciri-ciri
sastera dalam tamadun India
|
||
Bahasa utama zaman Vedik ialah bahasa
Sanskrit
|
|
|
Bidang sastera
terbahagi kepada bentuk Vedik, Epik
dan Sajak
|
|
|
Sastera agama
Hindu dan Buddha terkenal ialah Epik
Mahabharata dan Epik Ramayana
|
|
|
SISTEM SOSIAL
|
Jelaskan susun lapis
masyarakat dalam tamadun India
|
||
|
Brahmin (Pendeta),
|
|
|
|
Ksyatria (Pahlawan)
|
|
|
|
Vaisya (Pedagang)
|
|
|
|
Sudra (Petani)
|
|
|
Jelaskan ciri-ciri kasta dalam tamadun India
|
||
Terdapat tanggungjawab berbeza mengikut kasta
|
|
|
Diikuti dengan ketat oleh masyarakat
|
|
|
Seseorang yang dilahirkan dalam kasta tertentu tidak boleh mengubah kasta
lain
|
|
|
Lelaki dilarang
berkahwin dengan wanita kasta lain
|
|
|
Percampuran di kalangan ahli yang berbeza kasta dilarang
|
|
|
ni baru betul apa yang aku nak
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteAda soalan berbunyi masyarakat India berupaya untuk membina bangunan yang lengkap seperti ........... Nak jawab ape ye
ReplyDeletecara pemerintah tamadun india mengukuhkan tamadun mereka...nk jawab apa ye
ReplyDelete