Pelajar-pelajar tingkatan 5 boleh mendalami tajuk bab 2 tingkatan 4..banyak yang belum diuji
lihat tajuk yg cikgu senaraikan ...
Apakah ciri yang perlu ada pada tokoh yang mampu meluaskan empayar
lihat tajuk yg cikgu senaraikan ...
PERLUASAN KUASA
1.
Namakan tokoh perluasan kuasa dalam tamadun
berikut
TAMADUN
|
TOKOH
|
YUNANI
|
PHILIP
ALEXANDER THE GREAT
|
ROM
|
AUGUSTUS
JULIUS CAESER
|
CHINA
|
SHIH HWANG TI
HAN WU TI
|
INDIA
|
CHANDRAGUPTA MAURYA
ASOKA
|
APAKAH
SUMBANGAN TOKOH2 BERIKUT
tokoh
|
sumbangan
|
|
ALEXANDER THE GREAT
|
-Meluaskan empayar yunani
hingga ke timur
-Berjaya menakluki mesir,parsi Samarkand
-memperkenalkan kebudayaan hellintistik
|
|
CHANDRAGUPTA MAURYA
|
-menyatukan kerajaan kecil di india utara
-membentuk empayar di india utara
-Memiliki kekuatan tentera
|
|
ASOKA
|
-Meluaskan empayar seluruh india
-Menang perang kalinga
-Menekankan kedamaian
-Tidak menggunakan kekerasan dalam pembentukan empayar
-Penyebaran agama buddha
|
|
AUGUSTUS CEASER
|
-membentuk empayar
-memperkenalkan system warisan
-memerintah secara ditaktor
-jajahan takluk hingga ke Britain/spanyol
|
|
SHIH HUANG TI
|
-menyatukan kerajaan kecil
-menghapuskan kuasa bangsawan
-melantik gabenor dan panglima perang
-memerintah dengan
tegas dan mutlak
-membina tembok besar cina
|
*Apakah usaha shih huang Ti untuk kukuhkan kuasa
|
KESAN PERLUASAN KUASA
-
banyak nyawa terkorban
-
Kemusnahan harta benda
-
Kemerosotan ekonomi
-
Penindasan
-
Penjajahan minda
-
Budaya luar berkembang
|
Apakah ciri yang perlu ada pada tokoh yang mampu meluaskan empayar
-
Berwibawa
-
Sokongan rakyat
-
Ekonomi teguh
-
Tentera ramai
-
Senjata canggih
-
Strategi mantap
Apakah bantuan yang boleh dihulur
oleh anda bagi membantu mangsa peperangan
-
Kewangan
-
Makanan
-
Perubatan
-
Sukarelawan
-
Sokongan moral
-
Doa
-
boikot barangan negara yang meluaskan empayar
Kenapakah perluasan kuasa/peperangan patut diharamkan
l melanggar hak asasi manusi
Bertentangan dgn piagam PBB
Kemusnahan harta benda
Nyawa terkorban
Penderitaan masyarakat
Mengambil masa yang lama untuk pemulihan
No comments:
Post a Comment